Nuffnang

Monday, May 31, 2010

Yong Tau Hu- Kg. Melayu Majide


Kalau dulu Yong Tau Hu atau Yong Tau Foo nie sinonim dengan masyarakat cina di malaysia, di sebabkan oleh berlakunya pergaulan dan agensi kerajaan maka, cara pembuatan kuah dan segala isinya dapat dikongsi oleh masyarakat melayu. Oleh itu masyarakat melayu dapatlah menikmati hidangan nie. Bagi aku kesedapan Yong Tau Foo nie bergantung kepada kuah dia..sebab yang lain tue dia orang just beli yang dah siap je..tapi yang tak best nya ada peniaga-peniaga nie, beli isi-isi dia (fish cake, tauhu kering dll) dari pengeluar yang boleh diragukan dari hukum syarak tentang kandungannya..terutama skali kueh teow dia...harap-harap peniaga-peniaga yang beragama islam nie tolong ambil perhatian sikit.

Ada orang suka makan yong tau foo sup dan ada juga yang suka makan yong tau foo yang standard ( kuah manis pekat + kuah pedas)..
Kalau berkesempatan ke Kg. Melayu Majide, ada satu kedai yang menjual Yong Tau Foo Sup. Lokasi dia dekat medan selera Kg Melayu Majidi. Sup dia memang rasa SUP tak rasa air dan sambal dia membuatkan ia lagi sedap. Apa yang menarik kat kedai nie, harganya ditulis dengan maker pen kat piring pelapik mangkuk Yong Tau Foo nie. So bila dah habis makan tu, angkat lah mangkuk tu kalau nak tau harganya.
Sape-sape yang nak try boleh lah singgah kat kg Melayu Majide ni..

0 comments: