Nuffnang

Friday, April 15, 2011

Sany Char Kuew Tiow -Tmn Tasik Titiwangsa


Penang...memberikan satu kenangan yang terindah dalam membentuk kehidupan aku skarang. Perghh ayat tak leh blah. Setiap kali berkesempatan aku akan bawa anak aku ke taman tasik titiwangsa untuk bermain "playground". Seronok rasanya bila tengok wajah kegembiraannya. On the way nak balik ikut jalan kuantan nak ke jalan tun razak. Bila sampai dekat sekolah aku ternampak satu sign board Sany Char Kuew Tiow. Fikiran aku pun terus melayang kembali ke tahun 90-an. Apa lagi masuk selekoh kat depan tu berhenti kereta. Aku satu family turun dan masuk ke dalam kedai tersebut. Tengok persekitarannya, kedai nie macam baru bukak je. Since dah nama kedai jual char kuew tiow, aku pun order 2 char kuew tiow, 1 char kuew tiow yg tak pedas. Rasanya tak ubah macam char kuew tiow yang aku slalu makan dulu masa kt di Penang dulu. Tambahan pula makan dgn cabai jeruk pergh...rasa dia memang best, sampai wife aku tambah satu lagi la. Aku mulakan cerita pasal sany char kuew tiow nie..kat wife aku. Masa dulu (tahun 90an) kat Bayan Baru..Sany Char Kuew Tiow nie boleh dikatakan satu fenomena kat situ..asal nak lepak ( selalu nya atas pukul 11 la)ngan member2 mesti lepak kat sini pekena char kuew tiow nie. Time tu kedai dia kat blakang rumah je...tapi ramai yang lepak (tempat berkumpul) sebelum start round island ( baca merempit)ramai-ramai. itu lah serba sedikit crite tentang Sany Char Kuew Tiow..nie. Sape yang nak rasa boleh la singgah kat taman tasik nie. Skarang nie aku pun dah lama tak balik penang. tak tau la wujud lagi ke kedai tue..tapi yang pasti kalau dah ada cawangan kat KL nie rasanya dah maju dah...hmm satu lagi aku cakap kat wife aku diaorang masak char kuew tiaw nie tak sampai seminit hehe (betulke...ni korang kene pegi tengok sendiri)So kawan2 yang pernah rasa please give your feedback.

2 comments:

Eiza GreenAppleKu said...

Memang Sany Char Kuew Tiow ni, cara masaknya kena guna api yg besar. Kalau api dah besar, masaknya kejap jer. Sedap di makan panas-panas.

pelesitor said...

betul2, hmm jom turun KL, kite blanje