Nuffnang

Friday, December 16, 2011

Chapati ngan Kima-Tmn Sri Pulai, Skudai

Bila ofis mate, mintak tolong attend meeting kat Felda Taib Andak, aku pun tak cakap banyak..ON je, kalau budak2 yg baru kerja nie, kalau pegi meeting mau tak tido dibuatnya..tapi bagi aku benda nie dah laih dah. Ini crita bukan pasal kerja, sebab kerja yang aku buat nie sama saja cuma lokasi je yang berbeza. Tapi kesudian aku nak pegi ke kulai nie bukan pasal ape..aku teringat ada sahabat yang masih skolah kat UTM skudai so dapat la ziarah dia (al maklumlah kita nie kene jugak bagi semangat kat kawan2 yg tgh belajar), dan satu lagi yang betul-betul aku teringin nak makan chapati ngan daging kima. Seingat aku ada tiga tempat yang aku rasa chapati ngan dagingkima yang terangkat. Korang mesti kata, alah chapati..kat kedai mamak belambak.
Hahaha, betul memang kat kedai mamak belambak, tapi tak banyak kedai mamak yang buat Chapati dengan daging kima. Kalau korang tak caya cuba mintak chapati ngan daging kima mesti dia orang kata takdak..dal dgn kari saja ada. Ini menunjukkan kedai mamak tue bukan pior punye...hehe
Berbalik pada 3 tempat yang aku makan chapati yang terkesan sampai skarang, satu dekat masjid india sebelah maidin, dulu time reformasi aku ngan sahabat turun dari penang ke KL. Tidor semalam kat hotel dekat masjid india. Pagi tue kita orang sarapan dekat warung sebelah maidin.Dekat warung tue ada satu kedai jual chapati je..so kita orang try la chapati ngan daging kima kat KL nie, dalam hati nak kata mesti tak sedap punya. Tapi sangkaan kita orang memang meleset. Dipendekkan crita sorang bantai tiga keping sorang bantai dua keping..sampai sekarang aku masihmencari mana la warung tue pegi...
Yang kedua, aku rasa chapati ngan kima best, tak lain tak bukan mesti la kat Penang. Kalau di Penang tue sapa-sapa ada kelapangan korang pergilah kat Masjid Lebuh Aceh dekat pintu masuk dia waktu petang ada mamak jual chapati kat disitu..korang kena try nie jangan dok asyik ingat nasi kandaq ja..yang best kat penang ada banyak lagi tau. Insyaallah, jika ada kelapangan aku akan muatkan chapati kat lebuh aceh nie.(ada lagi ke mamak nie,dah lama tak balik penang nie).
Yang ketiga, mak sahabat aku yang duduk kat permatang damar laut punya chapati ngan daging
kima..ini kalau mak dia buat mesti tapau bawak balik skit. Orang kata kalau dah dari kecik dok pekena kari mamak, sampai ke tua pun tak leh nak lari. Masa aku skolah kat UTM skudai, nak jumpa chapati memang senang kat kedai mamak je tapi chapati ngan kima memang payah. Kalau tak silap pakcik la, satu kedai nie je yang jual chapati ngan kima, nama restoran nie Restoran Aminah. Kedai nie la yang jadi tumpuan aku setiap pagi kalau tak pekena roti canai, chapati, kalau tak chapati roti canai.Waktu malam pulak..kalau ngeteh mesti kat sini. Itu je la kerja aku tiap2 hari. Kalau korang nak tau bukan aku je, ramai lagi. yang tak tahan staff2 UTM, kadang-kadang berejam ada kat situ.Depa nie tak keje ka. Hehe bukan ape nak lepas geram ngan staff2 UTM nie.. menghabiskan boreh je.
OK..dah cukuplah aku mengomel nie.. Lokasi Restoran Aminah nie dekat Taman Sri Pulai,kalau korang nak masuk UTM ikut pintu blakang, korang nanti jumpa stesen minyak ESSO sebelah kanan, Restoran aminah tu kat sebelah Kiri, sebelah playground. Roti Canai dia best jugak garing dan lembut..cuma bagi aku nasi lemak dia je..kureng skit..sama macam nasi lemak kat kedai2 mamak yang lain.

0 comments: