Nuffnang

Saturday, January 22, 2011

Nasi Dagang Mok Su - Kuang, Selangor

Kali nie aku nak syer makanan waktu pagi pulak, seperti kebanyakan orang kelate, kadang2 kalu tak makan juadah yang berasal dari negeri cik siti wan kembang nie rasa macam ada benda yang tak kene...sebab tue kalau kita tengok kat pasar malam ke..atau kat gerai2 yang menjual sarapan pagi juadah kelantan nie ramai pembeli nye..kadang 2 sanggup beratur panjang. Itu adalah salah satu keunikan masyarakat kelantan yang berbudaya.


Juadah yang dimaksudkan ialah..NASI DAGANG.
Nasi Dagang nie menggunakan beras yang diimport dari Thailand...beras dia berwarna perang coklat. Nasi Dagang nie dia bukan di tanak...tapi dikukus bersama-sama santan,halba,bawang,halia. Kalau takde beras nasi dagang nie...kita boleh buat sendiri dengan 1 bahagian beras biasa dan satu bahagian beras pulut ; tapi cara nie selalunya orang terengganu yang buat. Lauk dia pulak samada gulai ayam atau gulai ikan tongkol.
Selalunya kalau aku nak teringin nak makan nasi dagang nie aku akan pergi ke kedai Nasi Dagang Mok Su ; Nasi Dagang kat sini cara trengganu, dan bagi aku dekat kawasan tempat aku duduk skarang nie kat kedai mok su lah yang paling sedap skali. Lokasi dia dekat Jalan Kuang sebelah kanan selepas jambatan skit kalu dari trafic light sungai plong tue dah tak jauh. Apa yang menarik nya waktu pagi, Mok Su menjual nasi dagang tapi pada waktu malam pulau bagi tempat yang sama, Sate Subang dijual...tapi tokei yang berbeza...tentang sate subang nie nanti aku crite, bila bekesempatan pergi membeli..sebab ramai sangat orang yg makan sate nie.
Berbalik kepada Nasik Dagang Mok Su nie harga dia mahal la skit dari kedai-kedai lain di kawasan tempat aku duduk nie; tapi rasa dia memang sedap berbanding dengan tempat2 lain di kawasan tempat aku duduk nie. Bukan hanya nasi dagang je dijual tapi nasi lemak dan nasi berlauk dan nasi kerabu juga di jual disini.
So kalau sape-sape bekesempatan atau kalu sape sepe yang pergi ke mahkamah syariah kuang nie boleh singgah makan dulu pekena nasi dagang mok su nie...

0 comments: