Nuffnang

Tuesday, April 26, 2011

Mee Bandung Muar - Depan Sek. Men. Sains, Muar

Hari tu, aku berkesempatan berkunjung ke Muar, disebabkan oleh dua sahabat yang bernama Rizal dan Akmal yang dah KEMAROK nak makan mee bandung muar. Dari Skudai berkereta ke Muar semata-mata nak makan mee bandung..rasanya jarang dibuat orang sebab perjalanan dari Skudai mengambil masa 2 jam tambahan pula dgn Tol dan minyak RON 97 dah naik. Tapi inilah pengalaman yang satu ketika nanti akan jadi bualan bila dah lama tak berjumpa.
Berbalik kepada topik kita, perkataan bandung nie, bukanlah nama tempat di Indonesia dan tak ada kene mengenapun dengan tempat nie dengan mee. Kalau korang nak tahu perkataan bandung nie bermaksud campur...betul ke?. Jadi boleh lah nak dirumuskan bahawa mee bandung nie adalah mee campur. Apa yang dicampur oleh orang muar untuk menjadikan mee bandung muar sebagai salah satu makanan tradisional (Muar's signature) ialah; Udang kering+Cili kering+Gula+minyak+bawang+sayur+tauhu+daging+telur dan mee. Cara nak masak dia tue korang boleh lah cari kat mana-mana buku resepi kalu tak pun beli je kat kedai dia punya paste yang ada dijual kat merata ceruk.
Memandangkan Muar dah terkenal dengan makanan nya maka, banyak lah kedai yang menjual mee bandung ni...rasanya ada 5 kedai yang mee bandungnya sedap. Salah satu daripada nya ialah dekat trafic light Sek Men. Sains Muar. Rasa mee bandung kat sini pedas sikit berbanding dengan tempat lain dan lokasinya agak kedalam sikit bersebelahan dengan taman perumahan. Jadi bila anda berkesempatan ke Muar boleh je cuba Muar's Signature nie. Kalau berkesempatan aku akan cuba merasa kembali ke lima-lima kedai yang menjual mee bandung nie dan yang pasti korang kene la tunggu ye..

6 comments:

fadle said...

hang tak ajak aku skali...

Eiza GreenAppleKu said...

sesi jalan-jalan cari makan musim terbaru telah bermula..cian kat fadle kena tinggal..hehe..

zoraimi said...

Saja nak kasi tau..nama kedai ni MEE BANDUNG CENTRAL. Ada satu lagi menu kat kedai ni agak sedap ialah nasi gerong berempah. So kalau kau buat KERJAGILADATANGJAUH2SAJANAKMAKAN lagi, try menu tu pulak...;)

zoraimi said...

ehhh..silap..nasi goreng la..;)

pelesitor said...

Terima Kasih Bob, nanti aku cuba try test tengok.

Mee Bandung Bp @ Skudai said...

Salam Admin

Mee Bandung Kuah Kacang 'odeon' Batu Pahat kini boleh didapati di Skudai

Lokasi - RESTORAN ISMAAIL, 62 Jalan Keindahan 1, Taman Skudai Indah

(Makan Panas-Panas)