Nuffnang

Monday, June 13, 2011

Mee Kg. Pek - Kg. Pek, Machang

Lama jugak tak tulis entry nie..al maklum lah sibuk sikit. Sempena cuti sekolah baru2 nie, aku+family telah memandu sejauh 1500km utk mengisi masa cuti sekolah. Dan kali nie aku akan berkongsi ngan korang juadah, setempat yang sempat aku nikmati. Dan yang pasti menu yang sedap sahaja (bagi aku) akan dimuatkan dalam blog nie. Ok.
Bertolak dari Rumah di Kuang, Selangor; pukul 9.30pg menuju ke Kota Bharu, Kelantan. Jam 3.00ptg, aku dah sampai di Kg. Pek. Kg. Pek ni berada dijajahan Machang, 10km dari bandar machang menghala ke Kuala Krai (rujuk map) atau 50 km dari Kota Bharu. Apa yang menarik sangat dengan Kg. Pek nie; kalau korang nak tahu sebab mee kuoh dia..di sebabkan nama kg. Pek nie telah menaikkan nama kedai nie..so nama Mee Kg. Pek menjadi salah satu "signature" bila ke kelantan. Menurut pak cik aku, mee kg. pek nie dah bertahun lamanya..kalau dulu memang glamour pas tue senyap sekejap, dan kini selepas sign board dia tukar baru..makin ramai yang datang.
Apa yang menarik sangat dengan mee kg. pek nie? Mee Kg Pek (mee kuoh), slalunya, kita order utk beberapa orang makan; so mee kuah nie akan dihidangkan dalam mangkuk yang boleh memuatkan jumlah hidangan yang diminta. Slalunya kalau nak makan utk 3 org order utk 2 org makan dah cukup...tapi bagi aku, korang order la utk 3 sebab takut ada yang tak cukup..hah tue la penangan Mee Kg. Pek nie.
Rasa manis udang dan sotong membuatkan rasa mee nie manis dan rasanya tak pedas. Utk penambah rasa korang boleh tambah beberapa jenis penambah rasa yang ada atas meja tue...
Buat adik kakok hok dok di KL kalu nok kelit Klate tue boleh singgah di Kg Pek nie utk menikmati Mee Kg. Pek. Dan jangan lupa kalau dah rasa tue dan yang pernah rasa, sila komen pendapat korang dalam blog aku nie.
Apa-apa pun mulakan dengan bismillah dan diakhiri dgn alhamdulillah.

1 comments:

Hassrizh said...

Menarik mee ni. Rasa manis udang + sotong tu... rasanya xleh dpt kat tmpt2 lain ni.