Nuffnang

Wednesday, October 06, 2010

Cendol Halim; Batu Pahat.



Tahun nie, aku beraya dekat Batu Pahat, dalam dua minggu la duduk kat sana. Nak di jadikan crite, ada satu ketika tue masa aku beriktikaf dalam masjid, ada la dua hamba allah nie bersembang..rancak dia berbual. Disebabkan telinga nie tak de filter nak menghalang dari aku mendengar...terpaksa la aku pasang telinga. Apa yang disibuk disembangkan oleh mereka berdua nie adalah pasal makanan yang sedap...kat KL. (Ooo, org KL la nie balik beraya).
Jauh jugak perjalanan crite diorang nie...tiba-tiba sampai batu pahat; salah seorang kawan nie bercerita pasal cendol dekat batu pahat nie sedap..menurut di cendol nie dah lama dah kat pasar tue..skarang nie dah dua generasi dah. Sorang kawannya la mengiakan cerita kawan yang tak dikenalinya...
Tiga hari lepas tue, aku bawak Wawa (anak aku), pergi makan cendol nie. Dah lama dah aku tahu cendol nie sedap..Orang Rumah aku crite dan dah banyak kali singgah makan bila pegi ke pasar batu pahat tue..Disebabkan oleh crite dua orang hamba allah nie lah membuatkan aku teruja nak pegi makan utk story blog aku nie...
Ok..lokasi Cendol Halim nie dekat Pasar Batu Pahat, so kalu nak ke sana senang je, sebab bandar batu pahat nie jalan dia banyak one way. Kalau korang berada kat pejabat pos (sebelah kanan), jalan terus je.. pas 2 simpang yang ke 3 belok kiri dan terus je.
Nak crite pasal cendol; ia bergantung kepada santan mesti segar, gula melaka yang asli jangan campur gula, ais mesti halus, Cendol (jangan terlebih kapur nanti keras). Kalau nak rasa datang lah ke Batu Pahat nie.

4 comments:

Adib said...

ni gerai yg dalam pasar kan??ad satu ag kedai cendol kt area tu..sedap jugak..

pelesitor said...

ye ke..kat ne tue; nanti balik kg boleh try..

Shah said...

Bole mnx no tel halim cendol x

Shah said...

Bole mnx no tel halim cendol x