Nuffnang

Monday, July 18, 2011

Jeruk Madu Pak Ali -Medan Suri Sg. Nibong

Kalau waktu zaman sekolah dulu bila nak balik sekolah je, sibuk budak-budak nie kirim jeruk. Tapi waktu tue jeruk buah pala je yang buah ngan kering je. Tapi sekarang nie dah berbeza, jika ada sesiapa yang berkesempatan ke penang mesti rakan-rakan mintak kirim jeruk. Tapi kali nie berbeza skit. Jeruk nie jeruk buah-buahan; buah pala, kelubi, cermai, pala, rokam, mangga, betik dll. Kadang-kadang yang mengodernya sampai bepuluh ringgit.

Aku ada tanya gak..sedap ke jeruk nie, dia orang kata sedap tak sama dengan jeruk yang jual kat pasaraya tue. Hmm bagi aku tue semua sama ja.. Apa yang aku baca dulu dalam majalah; nak buat jeruk nie dia kandungan dia air dan ubat dia ( bahasa kampung) pas tue dia peram je. Ubat dia kalau ikut bahasa buku dipanggil Sodium bonzaid. Nisbah ubat nie perlulah sedikit untuk memastikan tiada kesan sampingan kepada pemakan. Aku rasa nisbah yang digunakannya betul dan selamat tue yang menyebabkan Jeruk nie glamour sangat. Sampai sekarang dah ada kat KL dah. Yang menghairankan aku..kalau dah ada kat KL beli jelah kat KL. Yang nak susah-susah beli kat penang buat ape...Jawapan dia senang je; jeruk tue memang datang dari penang sebab memang beli kat penang lagi satu..penghantaran dia sampai kat tangan yang org order tue..hahah. Sabor je lah.
Ok dipendek kan cerita..kalau korang dah sampai ke medan suri, sungai nibong dan dah pekena mee pitchay, korang pegi ke belakang korang akan nampak satu kedai yang menjual jeruk-jeruk nie. Nama kedai dia Jeruk Madu Pak Ali.

1 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.